Waarom we met PowerBI werken – Onze BigDataHub ontwikkelt zich steeds verder als data integration platform voor het MKB+. Onze dienstverlening richt zich op het combineren van verschillende databronnen tot één geheel, het verrijken van deze data met analyses en externe bronnen en het weer aanbieden van deze data aan bijvoorbeeld marketing georiënteerde systemen om zo marketing automation, data driven marketing en business analytics te kunnen ontplooien. Omdat onze focus ligt op de ontwikkeling van de BigDataHub als Data management platform zochten we een geschikte oplossing om de data van onze klanten uit de BigDataHub te visualiseren. In dit artikel licht ik onze keuze voor PowerBI als oplossing voor deze Business Intelligence (BI) behoefte toe.
Waardevolle data is mooi
Van oudsher is data op zichzelf waardeloos. Duizenden records staan in droge tabellen in een database en zijn voor het menselijk oog gewoonweg onleesbaar. Zelfs als je een relatief kleine organisatie bent met wellicht maar honderden of duizenden klanten raak je al snel het overzicht kwijt. Laat staan als je bijvoorbeeld honderdduizenden deelnemers aan sportevenementen hebt, tienduizenden leden van je fitnessclubs of duizenden klanten van je (web)winkel. Uiteraard zijn er oplossingen in de vorm van rapportages of bijvoorbeeld de verguisde draaitabel functie in Excel. De nadelen zijn ook hier weer groot: complex, inflexibel, gebruiksonvriendelijk, maar wel tegen een relatief lage prijs.
Zelf doen
We weten echter dat data pas waarde krijgt als je er volledig flexibel mee om kunt gaan. Inzichten kunt krijgen die je zelf kunt manipuleren om dwarsdoorsnedes te maken en je moet zelf makkelijk een drilldown kunnen doen ‘door de gegevens heen’. Microsoft PowerBI levert ons deze mogelijkheid voor onze klanten, door een zeer flexibel cloud platform te bieden met hele aantrekkelijke en volledig flexibele visualisaties. Grafieken, schema’s, overzichten, allemaal door de gebruikers zelf aan te passen naar wens. Per kwartaal, maand, dag of juist jaar? Leeftijd, geslacht, regio, type product tot aan klantretentie informatie in klantsegmenten? Geen probleem!
Microsoft marktleider, aldus Gartner
En wij zijn niet de enige die zien dat Microsoft met PowerBI iets krachtigs heeft ontwikkeld (oke, ze kochten het in beginsel, maar toch), ook in Magic Quadrant for Business Intelligence and Analytics Platforms is Microsoft op dit moment de absolute marktleider voor BI en Analytics platformen.

De combinatie van de geweldige featureset, flexibiliteit en de schoonheid van presentatie van gegevens van onze klanten in combinatie met de lage gebruiksprijs maakt dat wij kiezen voor Microsoft als partner voor onze BI-propositie. Is onze ervaring dan louter positief? Niet helemaal. Microsoft laat veel ruimte aan de community om zelf invloed uit te oefenen op ontwikkelingen binnen PowerBI, wat we uiteraard toejuichen en er ook toe heeft geleid dat een aantal door ons gestimuleerde features inmiddels zijn ingebouwd. Dit heeft echter als keerzijde dat PowerBI continu wijzigt, visuals vaak wijzigen en je dus permanent onderhoud hebt aan dashboards. De wijzigingen zijn doorgaans esthetisch van aard, maar de impact is soms moeilijk te voorspellen.
BigDataHub & PowerBI gouden combi?
Voor ons is PowerBI dus een ideale combinatie voor onze klanten op dit moment. Echter, de BigDataHub als Data Management Platform (DPM) of Data Integratie Platform (DIP) is uiteraard flexibel – dus werkt samen met elke BI-oplossing. We hebben er dus geen enkele moeite mee om klanten te helpen met IBM’s i8, Qlik, Tableau of welk ander systeem dan ook. Mocht een klant zelf nog geen BI platform hebben bekijken we eerst de behoefte en daarna volgt een advies – waarbij we tot nu toe meer dan gemiddeld met Microsoft PowerBI aan de slag gaan.
Een gedachte over “Waarom we met PowerBI werken”
Reacties zijn gesloten.