De rol van de opdrachtgever is er één die veelbesproken is. Als project- of programmamanager werk je samen met opdrachtgever(s) die de hulp van de project- en programmaorganisatie inschakelen om veranderingen te verwezenlijken. De rol van opdrachtgever is cruciaal – blijkt ook uit onderzoek naar de voornaamste redenen van project falen bij IT projecten. Tijd voor drie praktische tips voor pojectleiders en hun opdrachtgevers.
Tip 1: Zorg dat de opdrachtgever zich niet als klant gedraagt
Een veelvoorkomende uitdaging is dat een opdrachtgever zich als klant opstelt. Functionaliteit wordt wekelijks aan de projectscope toegevoegd en het projectteam wordt geacht het allemaal op te leveren – de opdrachtgever betaalt er immers voor zo is de redenatie. Zelfs als impact goed wordt vastgesteld, een eventuele businesscase wordt bijgesteld en de benodigde uren en euro’s worden toegekend is het een groot risico. De rol van de opdrachtgever is namelijk niet die van klant – maar van eindverantwoordelijke voor de verandering. De feitelijke ‘klant’ is als het goed is ook vertegenwoordigd in de rol van de senior user en de opdrachtgever heeft juist als taak de belangen van deze partij te behartigen door het project succesvol te laten zijn.
Tip 2: Delegeer opdrachtgeverschap niet, of in ieder geval niet te laag in de organisatie
Opdrachtgeverschap vergt flinke betrokkenheid bij het project en dat kost tijd. Deze tijd is schaars en dus wordt de rol van opdrachtgever vaak gedelegeerd aan iemand met affiniteit met IT en/of wiens tijd blijkbaar minder schaars is (of wordt geacht). Projectdoelstellingen worden daardoor vaak te laag in de organisatie geformuleerd en vervolgens is het maar de vraag of de organisatiedoelstellingen voldoende worden gesteund. Daarnaast heeft het lagere management veelal niet het organisatorische mandaat om besluiten te mogen nemen over zaken die afdeling- of bedrijfsdeel overstijgend zijn. Dat kan het succes van het project flink in de weg staan.
Tip 3: Zorg voor een gedragen oplossing
Veel projecten die falen, doen dit omdat de oplossing die gerealiseerd wordt, niet wordt gedragen. Niet door de organisatie, of niet door de techneuten. De oplossingsrichting is veelal bedacht in achterkamers in een beperkte setting. Medewerkers met kennis van processen, systemen, ketens of de aanwezige enterprise architectuur zijn hierbij vaak onvoldoende betrokken, maar worden wel geconfronteerd met de “last” van het moeten realiseren van de oplossing – die ze veelal niet ondersteunen. Het is daarom van belang om draagvlak te creëren. Betrek medewerkers in een vroeg stadium en laat hen meedenken over de te realiseren oplossing. De betrokkenheid die hierdoor ontstaat, vergroot de kans op succes.