Vandaag, 29 april 2015, stond er een interessant opinie & dialoog artikel in het FD van Leon Blits, directeur IBM Global Financing Benelux. Leon beschrijft hierin dat er steeds meer wordt overgestapt naar leaseconstructies en betalen naar gebruik.
Niet nieuw
Nu is deze overgang niet nieuw meer. We zien al enkele jaren een verschuiving plaatsvinden van de aanschaf van software, naar het aanschaffen van soortgelijke software, maar dan aangeboden als dienst: Software-as-a-Service (SaaS). De betreffende dienst, bijvoorbeeld een CRM toepassing, een boekhoudpakket, of een e-mail distributieplatform, worden via een “abonnement” aangekocht en eenvoudig beschikbaar gemaakt bij bedrijven omdat ze veelal via de internet browser kunnen worden gebruikt. De implementatiekosten zijn hierdoor vaak significant lager dan bij traditionele software, die vaak op een eigen server moesten worden geïnstalleerd, moet worden uitgerold naar werkplekken, moet worden beheerd (updates, beveiliging) enzovoorts. Dit kan al snel in de papieren lopen.
De volgende stap die we nu vaak zien, is dat het verplaatsen van applicaties naar een SaaS oplossing een begin is. Steeds meer wordt ook infrastructuur op die manier afgenomen: Infrastructure-as-a-Service (IaaS). Een bedrijf heeft tijdelijk servercapaciteit nodig, storage, of werkplekken, en deze worden vervolgens bij een cloudpartner afgenomen (Microsoft, Amazon, of andere resellers). Ook dit vindt vaak plaats op basis van gebruik.
Financiering
Deze verschuivingen vragen – zoals Leon stelt – inderdaad om een andere manier van kijken naar de wijze waarop je de innovatie in je bedrijf financiert. Het is niet meer een kwestie van een eenmalige aanschaf die je over 5 jaar afschrijft – nee, het kan simpelweg gewoon een maandelijkse out-of-pocket kostenpost zijn die varieert en start / stop op het moment dat de business het belieft.
Wat Leon stelt, is dat de overstap naar as-a-Service onontkoombaar en dat hierbij forse investeringen nodig zijn. Dat durf ik de betwijfelen. Het is namelijk maar net in welke fase je zit als bedrijf in hoeverre dat opgaat. Als je namelijk nu de stap moet gaan maken naar een nieuw besturingssysteem of Office pakket, dan is de overstap naar de as-a-Service variant wellicht een kostenpost, maar de upgrade op de traditionele manier is dat ook – en niet per definitie een goedkopere. Ben je net aan het begin van een meerjarige licentie overeenkomst, dan is het natuurlijk een heel ander verhaal en gooi je mogelijk geld weg.
Je kunt een migratie naar as-a-Service heel goed gefaseerd laten plaatsvinden en op die manier uitsmeren. Eerst een aantal pakketten als dienst afnemen, dan storage, daarna werkplekken al dan niet inclusief een nieuwe office variant, enzovoorts. Op die manier kun je de last niet alleen spreiden (die je bij traditionele migraties ook zou hebben gehad), maar kun je ook ervaringen opdoen, leren en een transitie gecontroleerd en geleidelijk laten verlopen. Want dát de verschuiving naar as-a-Service de toekomst is, dat deel ik zeker.
Centraliseren beheer
Wat tot slot wel uiterst belangrijk is, is dat de beweging naar as-a-Service bedrijfsbreed en gecontroleerd plaats dient te vinden. Als elke budgetverantwoordelijke op eigen houtje cloudtoepassingen gaat afnemen (omdat hij het kan), dan ontstaat er een potentiele wirwar aan gebruikte applicaties en bovendien is er een kans dat er teveel wordt betaald omdat er geen gebruik wordt gemaakt van de grotere schaal waarop inkoop waarschijnlijk mogelijk is. De complexiteit neemt toe, en meer mensen houden zich bezig met het contractbeheer en de contacten met de diverse leveranciers. Dit dient gecentraliseerd te verlopen.
Strategie en implementatie
InTellegus helpt u om de juiste strategie te bepalen voor wat betreft uw werkplekinnovatie en de toepassingen die u daarop ontsluit. Naast dat we helpen bij deze strategie, kunnen we u ook bijstaan bij de daadwerkelijke implementatie, zodat u van begin tot eind wordt ontzorgd. Neem contact met ons op voor meer informatie!