Het Data Integration Platform als basis voor BigData. Iedereen heeft data. Veel data. En al deze data bevat waardevolle inzichten over jezelf, je klanten en het gedrag van deze mensen in bijvoorbeeld het gebruik van jouw producten en diensten. Inmiddels is onze data verspreid over meerdere bronnen en kunnen deze niet zonder meer met elkaar samenwerken. Gelukkig was daar het Data Integratie Platform (of Data Integration Platform) waarmee je van verschillende bronnen weer 1 bruikbaar geheel kon maken. In dit artikel gaan we dieper in op de rol van een Data Integration Platform en waarom dit de basis vormt voor onze BigDataHub.Van oudsher verzamelen grote bedrijven hun data in een soort datapakhuis: het datawarehouse. Deze kostbare omgevingen bevatten alle data en in dit ‘pakhuis’ werd flink geanalyseerd wat zich afspeelt in en om het bedrijf. Als MKB+ onderneming is zo’n datapakhuis onbetaalbaar, onpraktisch complex en bovendien onnodig. Het is tegenwoordig eenvoudiger om net als dat diensten online worden afgenomen ook een online data integratie platform te kiezen, waar alle andere (online en lokale) bronnen op worden gekoppeld.
InTellegus heeft hiervoor een oplossing op maat ontwikkeld waarmee juist het MKB+ een maatwerkoplossing treft voor de integratie van data, de standaardisatie van beschikbare data, analyse en koppeling met bijvoorbeeld marketingsystemen. De BigDataHub als data integratie platform dus.
Slim samenvoegen
Stel, er is een systeem in gebruik voor de verkoop van producten en diensten. In een ander systeem zitten de e-mail nieuwsbrieven. Een derde systeem wordt gebruikt voor sales en CRM (klant relatie systeem) en er is op z’n minst nog een vierde systeem voor de financiële administratie. Via het nieuwsbriefsysteem wil je de debiteuren kunnen aanschrijven, productaanbiedingen maken en de reguliere marketing acties kunnen versturen. Maar, vanuit de financiële afdeling wil je ook kunnen zien of een debiteur z’n herinnering per e-mail wel heeft geopend, voor deze wordt uitbesteed aan het incassobureau. Kostbare, tijdrovende handelingen – tenzij..
Slim samenvoegen van zowel data uit de genoemde informatiesystemen, zodat er inzicht ontstaat in welke klant welk contact heeft, of deze op tijd de rekening betaalt en of marketing acties goed aankomen. Tegelijkertijd biedt dit de mogelijkheid om vanuit deze geweldige bron aan informatie weer terug te grijpen in het proces en zo feedback te geven over zaken die zijn geïnitieerd. Volledig automatisch. Dat is wat slim samenvoegen van informatie systemen met de BigDataHub doet.

En eindelijk, echt inzicht
Er zijn op dit moment bedrijven nog druk bezig met de jaarafsluiting van 2016. Ondanks dat het einde van het eerste kwartaal van 2017 in zicht begint te komen, kost het nog altijd veel moeite voor veel bedrijven om het inzicht wat nodig is voor de jaarafsluiting te verkrijgen. Door permanent inzicht en overzicht te verkrijgen is het verzamelen van alle relevante data voor de jaarafsluiting met de BigDataHub meer een formaliteit, dan een uitdaging.
Zodra alle relevante en benodigde bronsystemen zijn aangesloten is het vooral een kwestie van de juiste gegevens selecteren en te focussen op de benodigde inzichten en analyses. Onze klanten zijn ongehoord enthousiast als ze zien dat hun data tot leven komt en ze elke 1e van de nieuwe maand het overzicht over de vorige maand, vergeleken met voorgaande maanden of jaren, direct hebben. Ik schreef eerder al dat we hiervoor geregeld kiezen voor PowerBI, wat ook uitstekend werkt op je smartphone of tablet.
Nog even terug naar de data
Kortom – data heeft de toekomst, maar dit moet wel gepaard gaan met de mogelijkheid om er wat nuttig mee te doen en het inzichtelijk te maken. We zijn er daarom ook trots op dat we specifiek voor MKB+ ondernemingen een handzame en betaalbare tweetrapsraket hebben ontwikkeld. De eerste trap is het data integratie platform, waarbij we bronnen koppelen en de data gelijkwaardig maken. In de tweede trap van de spreekwoordelijke raket krijgt de data waarde, wat we visualiseren met Business Intelligence en toepassen met bijvoorbeeld marketing automation en data driven marketing. Oftewel: volledig automatische marketingmogelijkheden.
We overtuigen graag met bewijs – geef ons wat van de beschikbare data en we laten zien wat er mogelijk is. Dat is de beste manier om ons te leren kennen en te ontdekken wat de waarde is van uw data.