Concurrentie voordeel met BI – ook voor het MKB!

Business Intelligence, in vakjargon, BI, levert concurrentie voordeel op. Dit weten grote bedrijven al decennia en die hebben dan ook de financiële middelen en menskracht om lijvige BI-omgevingen te beheren en te exploiteren op zoek naar het gat in de markt of die klantengroep die beter bediend kan worden. BI ligt inmiddels ook binnen handbereik van het MKB, of dit nu een bedrijf van enkele medewerkers of enkele honderden medewerkers is!

Concurrentie voordeel met BI – ook voor het MKB!

Screen Shot 2015-08-11 at 15.07.19Het MKB heeft de behoefte in inzicht in gegevens net zo hard, alleen zijn de kosten voor implementatie, licenties en exploitatie van BI omgevingen over het algemeen ver voorbij de baten. Al een aantal jaar wordt er geschreven over dat de tijd rijp is voor het MKB om de vruchten van BI te gaan plukken en InTellegus levert sinds kort dan ook een SaaS maatwerk oplossing speciaal gericht op het MKB om ook te profiteren van het concurrentie voordeel wat BI biedt. Geen hoge beheer kosten, geen hoge licentiekosten en geen complexe software installaties op kantoor – en toch de zekerheid dat uw data, uw data is en blijft.

Klantdata

Uiteraard is BI een uitstekend instrument om praktische feiten over klanten weer te geven in dashboards en grafisch aantrekkelijke overzichten. Denk aan dwarsdoorsnedes van klanten die dezelfde producten en diensten afnemen, klanten die meer of minder producten of diensten gaan afnemen, de locatie van klanten en alles wat er geregistreerd wordt van klanten in verband gebracht met andere informatie.

Transactie data

Afhankelijk van het type bedrijf en welke producten en diensten er zijn is het mogelijk om breder onderzoek te doen naar patronen in transacties, wanneer bepaalde producten en diensten feitelijk verkocht worden en aan wie. Het is de onderbouwing van onderbuikgevoelens en de toetsing van zakelijke intuïtie.

Financiële data

Een andere dimensie zijn de financiële gegevens, BI wordt vaak gebruikt om kostprijsberekeningen mogelijk te maken, zodat duidelijker wordt hoeveel marge er feitelijk per klant of product/dienst wordt gemaakt. Zo bleek in een analyse dat een groot deel van de verkochte producten louter verlieslatend waren, wat werd goed gemaakt met een kleiner aandeel veel lucratievere producten en diensten. Inzicht wat er voor niet was, het leek onder de streep wel rendabel.

BIG data!

Information sharingEr gaat momenteel geen dag voorbij zonder dat Big Data wel ergens genoemd wordt. Waar Business Intelligence vooral verbanden legt tussen bestaande data, gaat Big Data op zoek naar verbanden tussen ongestructureerde data. In de praktijk betekent het dat de zoektocht naar verbanden verder gaat dan bestaande systemen, maar dat ook schijnbaar ongeorganiseerde data (zoals bestandssystemen) in de analyse verwerkt kan worden. Dit kan zeer interessant zijn, maar voor dit een overweging wordt kan er veel meer directe winst geboekt worden met BI. Big Data is dan ook vooral een volgende stap, waarvan de uitkomst in tegenstelling tot BI een stuk minder voorspelbaar is.

Business InTelligence voor het MKB

Een andere vraag die ik wel eens krijg is ‘hebben we wel genoeg data voor BI?’ – waarop ik altijd volmondig JA! kan antwoorden. Zodra er sprake is van meerdere klanten, leveranciers en relaties tussen de eigen organisatie en de partijen waarmee zaken gedaan wordt is er veel waardevolle informatie te halen uit gegevens die al bijgehouden worden. Elk moment weten hoe de eigen organisatie er voor staat en op basis van deze actuele gegevens acteren is cruciaal – of het nu gaat om een zorgverlener die tegenwoordig te maken heeft met diverse budgetten of om een organisator van sportevenementen, allemaal profiteren deze MKB bedrijven van BI.

 

>> Bel ons voor meer informatie of maak een koffie-afspraak via ons contactformulier