Bent u al klaar voor de toekomst?

In januari bracht Gartner een rapport uit met de titel “Goede voornemens voor de CIO, 2015”. Dit rapport stelt dat 2015 het jaar is dat de IT organisatie zal moeten professionaliseren, kennis moet overdragen naar de business en moet gaan innoveren. Dit alles om de strijd aan te kunnen blijven gaan met concurrentie en om superieure resultaten. Bent u al klaar voor de toekomst?

Visie op de toekomst

Kwartaal 1 zit er op. En hoe ver bent u al op weg met het maken van stappen? Heeft u uw organisatie al eens tegen het licht gehouden om te kijken of uw bedrijfsmodel nog wel past bij de digitale ontwikkelingen die op uw pad liggen? Begin met een leeg A4-tje, en teken uit hoe u uw business zou doen als u deze van scratch af aan opnieuw zou kunnen opbouwen, gebaseerd op het digitale nu. Zonder oogkleppen en beperkingen. Het is nog niet te laat!

Visie op IT en de rol van de CIO

Photo by stockimages via FreeDigitalPhotos
Photo by stockimages via FreeDigitalPhotos

Hoewel de afgelopen jaren steeds meer naar IT wordt gekeken als een “commodity” die je vanaf het schap koopt en inzet wanneer nodig, is deze zienswijze niet houdbaar. De digitalisering en de immense mogelijkheden die dit met zich meebrengt, vragen feitelijk weer om een vanuit de techniek gedreven innovatiefase – net als in de jaren ’80 en ’90. De CIO (of IT manager) heeft hierbij een belangrijke rol om iedereen binnen de organisatie kennis te laten nemen van de technologische mogelijkheden. En natuurlijk heeft u zelf ook al gekeken naar nieuwe snufjes zoals 3d printen, infrarood scannen, the Internet of Things, veilig mobiel werken, microbetalingen voor e-commerce, enzovoorts.

Kennis delen betekent: ook richting de andere C-level collega’s. Gartner stelt in het rapport zelfs dat je deze C-level collega’s mee kan nemen op een programmeer-cursus, om daarmee nog beter begrip te kweken voor hoe je met techniek in staat bent om veranderingen in de business te maken en te beinvloeden. Maar dat zal in de meeste gevallen waarschijnlijk net een brug te ver zijn.

Dit klinkt allemaal makkelijker dan het wellicht is. De CIO moet zich daarom nog beter mengen tussen de andere executives, nog beter leren om zijn/haar visie te verkopen, meer op de voorgrond aanwezig te zijn en nog duidelijker ideeen en principes uit te dragen. Veel CIO’s hebben namelijk te maken met een groot imago probleem – althans, volgens Gartner. Kijk dus nog eens extra in de spiegel en vraag u af of dat voor u ook geldt.

Betrekken van medewerkers

U hoeft het niet alleen te doen. Sterker nog: veel innovatie komt bottom-up tot stand. Mogelijk dient u een aantal tools in place te brengen, maar maak gebruik van de inventiviteit binnen uw organisatie. Schrijf een wedstrijd uit voor de beste ideeen, innovaties of proof of concepts. Geef elk project of idee een beperkt budget en een korte periode voor de uitwerking. Wees betrokken bij dit traject en zorg dat (andere C-level) collega’s dit ook zijn.

Tot slot: om collega’s “mee” te krijgen in de gewenste richting, is “command and control” niet meer van deze tijd. Storytelling is het sleutelwoord. Verhalen worden, indien genoeg herhaald, waarheid. Maar dan moet het verhaal wel verteld en her-verteld worden. U heeft mensen nodig om u hierbij te helpen.

Concluderend

Het jaar 2015 is al een kwartaal onderweg, maar u heeft er nog drie te gaan. Wees voorbereid op de wereld van verandering die op u afkomt. Update de visie die u heeft, de stip op de horizon, en sla uw slag voor de concurrentie het voor u doet. Professionals zoals die van InTellegus kunnen u hierbij helpen.