30% Van de IT projecten slaagt, 70% faalt. Dus, voor elke 10 euro uitgegeven veranderbudget levert 3 euro op waar het voor bedoeld is. De andere 7 euro is weggegooid geld en is dat al lange tijd onveranderd. Tijd voor verandering dus, want helaas gaat het in de praktijk niet om 10 euro, maar miljarden euro’s. Als klap op de vuurpijl is het onderwerp beter portfoliomanagement, betere verander performance of de effectiviteit van de programma- en projectorganisatie geen onderwerp op de agenda’s van topbestuurders als CIO’s, aldus de strategie vooruitzichten voor komende jaren. Vinden we het wel prima zo?
Bedrijfsstrategie komt tot leven! Voor 30% dan.
We spreken de laatste tijd veel klanten, partners en leveranciers van IT-diensten en iedereen is het roerend met ons eens – meer projecten moeten succesvol worden afgerond. Het is een slechte reclame voor de IT-sector en als IT-dienstverlener is het onverkoopbaar dat er statistisch slechts een kans van 1 op 3 is dat het aangenomen project lukt. Maar waarom zijn al deze organisaties ook al weer bezig met veranderingen, zoals programma’s, projecten of bijvoorbeeld SCRUM? Een illustratie:
Voor de gelegenheid het bekende plaatje met de cyclus van visie tot realisatie getekend met de ‘klantbehoefte’ bovenin. Uiteindelijk realiseert een organisatie programma’s en projecten om invulling te geven aan een klantbehoefte. Nu is deze relatie met bijvoorbeeld een Life Cycle Management project indirect, maar hij is er wel. Die klantbehoefte zou meer aandacht moeten krijgen bij IT projecten, immers is geen enkel bedrijf nog in staat te functioneren zonder ICT en sommige sectoren, zoals het bank- en verzekeringswezen, zijn feitelijk IT-fabrieken geworden.
Elk mislukt project betekent een niet ingevulde klantbehoefte
Nu zullen niet alle projecten volledig de mist in gaan, een deel zal simpelweg een langere doorlooptijd kennen, niet helemaal opleveren wat bedoeld was of meer geld en uren kosten. In de volgende grafiek is de impact van een project op de prestaties van de organisatie waarin deze plaatsvind weergegeven. Op de Y-as de prestaties van een organisatie en op de X-as de tijd.
De groene lijn is een succesvol project, waarbij de prestatie van de organisatie eerst daalt, door toedoen van gewenning en het gegeven dat de kosten voor de baten uit gaan (business case). De zwarte lijn is een project wat na tegenslag alsnog wordt afgerond, maar de beoogde baten blijven langer uit en de gewenste prestatie wordt nooit gehaald. Tenslotte de rode lijn, waarbij de organisatie feitelijk moet herstellen van verlies aan resources en het vervolgens niet behalen van de projectdoelstellingen.
Wanneer een project faalt kost het een organisatie (drie)dubbel
De gemaakte kosten voor de realisatie van het project (1), het uitblijven van de baten (2) en de kosten die gemaakt moeten worden om het alsnog te implementeren (3). Uiteraard is geen enkel project helemaal gelijk en zal er een groot grijs gebied bestaan, maar tegelijkertijd zijn er de laatste decennia talloze bedrijven volledig failliet gegaan aan mislukte IT projecten. Zo ging het beursgenoteerd bedrijf Van Tweek-Hega volledig failliet. Hagemeyer, Nuon en Vopak hebben vele tientallen miljoenen gestoken in volledig mislukte IT projecten en momenteel is de Nederlandse overheid onderwerp van gesprek met een kostenpost van 1 tot 5 miljard euro aan mislukte projecten. Per jaar.
Ook onderweg naar 100% projectsucces?
De tijd is rijp om werk te maken van projectsucces. Afgeronde projecten leveren een bijdrage aan de verwezenlijking van strategie en bieden daarom de waarde voor klanten van organisaties. Wellicht staat het onderwerp volgend jaar wél op de strategische outlooks voor bestuurders zoals CIO’s?
Een gedachte over “70% Veranderbudget blijkt weggegooid geld”
Reacties zijn gesloten.